Vuoropuhelun kirjaaminen

Työnantajan on henkilöstön edustajan pyynnöstä huolehdittava siitä, että vuoropuhelussa käsitellyistä asioista laaditaan pöytäkirja. Pöytäkirjasta on käytävä ilmi ainakin kokouksen ajankohta, kokoukseen osallistuneet henkilöt sekä kokouksessa käsiteltyjen asioiden pääasiallinen sisältö. Mikäli kokouksessa on saavutettu jokin johtopäätös tai lopputulema asiasta, tämä on kirjattava pöytäkirjaan. Jos vuoropuhelussa käsiteltyyn asiaan liittyy erimielisiä näkemyksiä, myös nämä on kirjattava.

Pyynnön pöytäkirjan laatimisesta esittää kokouksessa osapuolena oleva henkilöstön edustaja. Pyyntö vuoropuhelun kirjaamisesta on esitettävä viimeistään kokouksen alkaessa, jotta työnantaja voi varautua kokouksessa käsiteltyjen asioiden kirjaamiseen. Pyyntö voidaan esittää myös kaikkia tulevia vuoropuhelukertoja koskevana. Osapuolten on myös tarkastettava ja allekirjoitettava pöytäkirja, jollei toisin ole sovittu.