Tiedottaminen
Tiedottamistarve riippuu olennaisesti kulloinkin käsiteltävien asioiden luonteesta. Vuoropuhelun kohteena oleva asia voi olla luonteeltaan sellainen, ettei siitä välttämättä ole tehtävissä tai ole tarkoitustakaan tehdä yksittäisiä päätöksiä. Työpaikan käytäntöihin yleisesti vaikuttavista asioista on kuitenkin yleensä tarpeen tiedottaa koko henkilöstöä, tai ainakin sitä osaa henkilöstöstä, jota vuoropuhelussa käsitellyt asiat koskevat. Vuoropuhelussa on saatettu päivittää työyhteisön kehittämissuunnitelmaa tai käsitellä muuhun lainsäädäntöön perustuvia asioita. Tällaiset henkilöstön asemaan kohdistuvat asiat ovat lähtökohtaisesti tiedottamisvelvoitteen piirissä.
Tiedottaminen on tehtävä tarpeellisessa laajuudessa. Tarpeellista laajuutta arvioidessaan työnantajan on kiinnitettävä huomiota asian laatuun ja laajuuteen sekä siihen, millainen merkitys vuoropuhelussa käsitellyllä asialla on henkilöstön kannalta. Laissa ei säädetä tiedottamisen muodoista. Tiedottamisessa voidaan siksi hyödyntää eri tapoja, kuten internetsivuja, ilmoitustaulua, sähköpostia tai muunlaisia sisäisiä viestipalveluja sekä muita vastaavia keinoja. Oleellista on, että tiedot ovat tosiasiallisesti henkilöstön saatavilla.
Työnantajan ja henkilöstön edustajan on lähtökohtaisesti hyvä pyrkiä sopimaan tiedottamisen periaatteista. Sopiminen voi koskea esimerkiksi tiedottamisen muotoa taikka perusperiaatteita siitä, mistä asioista tiedotetaan. Tiedottamisesta voidaan sopia myös kunkin vuoropuhelun yhteydessä erikseen.