Velvollisuus käydä vuoropuhelua
Työnantajan on käytävä säännönmukaista vuoropuhelua henkilöstön edustajan kanssa yrityksen tai yhteisön toiminnan sekä työyhteisön kehittämiseksi lain piiriin kuuluvissa asioissa. Vuoropuhelun tarkoituksena on edistää riittävää ja oikea-aikaista tiedonkulkua ja luoda työpaikoilla vakiintunut toimintatapa, jonka kautta työnantaja ja henkilöstön edustaja voivat vaihtaa ajatuksia kulloinkin esillä olevista keskeisistä kysymyksistä. Vuoropuhelun yhteydessä voidaan myös käsitellä muutosneuvotteluiden piiriin kuuluvia asioita sellaisessa vaiheessa, jossa näiden neuvotteluiden käyminen ei ole vielä ajankohtaista.
Vuoropuhelun luonne voi vaihdella käsiteltävästä asiakokonaisuudesta riippuen. Tarkoituksena on, että työnantaja ja henkilöstön edustaja voivat nostaa tarpeellisiksi katsomiaan aiheita vuoropuhelun kohteeksi. Vuoropuhelu saattaa koskea yksittäisiä ja konkreettisia kysymyksiä tai yleisempiä kehityssuuntia. Sen yhteydessä voidaan esimerkiksi varautua tuleviin muutoksiin yrityksen toiminnassa ja keskustella, mitä muutokset mahdollisesti edellyttävät henkilöstöltä.