Aloite vuoropuhelun käymiseksi
Aloitteen vuoropuhelun käymiseksi voi tehdä työnantaja tai henkilöstön edustaja. Koska vuoropuheluvelvoitteen toteuttaminen on työnantajan velvollisuus, hänen tulee tehdä aloite, jollei henkilöstön edustaja ole aiemmin sitä jo tehnyt.
Aloite vuoropuhelun käymiseksi voi koskea vain laissa säädettyjä asiakokonaisuuksia. Asian on jollakin tavalla liityttävä työntekijöiden työhön, työoloihin tai asemaan. Jos aloite koskee jotakin muuta asiaa, osapuolet voivat niin halutessaan käydä siitä lain ulkopuolisena kysymyksenä vuoropuhelua. Tällaiseen vuoropuheluun ei kuitenkaan sovelleta yhteistoimintalain säännöksiä.
Aloitteen tekemisen jälkeen työnantajan on ilmoitettava ajankohta ja paikka kokoukselle, jossa aloitteen kohteena olevaa asiaa on tarkoitus käsitellä. Työnantajan on otettava henkilöstön edustajan tekemä aloite käsiteltäväksi seuraavassa kokouksessa, jollei toisin sovita. Jos aloitteita on suuri määrä, työnantaja voi siirtää ne käsiteltäväksi myöhemmissä kokouksissa. Mikäli henkilöstön edustajan aloite on tehty myöhemmin kuin kahta viikkoa ennen kokousta, työnantajalla on oikeus siirtää asian käsittely seuraavaan kokoukseen.
Osapuolilla on myötävaikutusvelvollisuus. Työnantajan on pyrittävä ottamaan aloitteet vuoropuhelun kohteeksi asiallisesti ja ilman aiheetonta viivytystä. Vastaavasti henkilöstön edustajan tulee käyttää aloiteoikeuttaan asianmukaisesti.